Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

Hoe zinvol is subsidie op elektrische auto’s?

Jim Jansen,
26 oktober 2013 - 11:20

De wekelijkse doorgeefvraag: een wetenschapper stelt een vraag aan een collega uit een ander vakgebied. Barbara Baarsma (Stichting voor Economisch Onderzoek, UvA) vraagt aan Bert van Wee (TU Delft): De overheid subsidieert elektrische auto’s fors. Is dat verstandig in de zin dat deze auto’s inderdaad beter zijn voor het milieu?

v>

'We onderscheiden volledig elektrische auto’s (ev’s) zoals de Nissan Leaf en plug-in hybrides united pharmacy canada zoals de Opel Ampera en Chevrolet Volt (phev’s). De uitstoot van ev’s hangt sterk af van de wijze van elektriciteitsproductie. Als de stroom wordt opgewekt met steen- of bruinkool, stoot de ev meer CO2 per kilometer uit dan een gewone auto. Bij gasgestookte centrales scoort de ev duidelijk beter, bij duurzaam opgewekte stroom (zonne- of windenergie) of kernenergie veel beter, want dan is er (vrijwel) geen CO2-emissie. Je moet bedenken dat de gewone auto al ruim honderd jaar is doorontwikkeld, en de ev-technologie op achterstand staat; de vergelijking is niet helemaal eerlijk. Voor phev’s geldt dit ook, maar de mate waarin hangt af van het aandeel elektrisch gereden kilometers. Als ze op brandstof rijden, zijn ze niet zuiniger dan een gewone auto.

'Consumenten waarderen een phev positief ten opzichte van een vergelijkbare gewone auto, deels vanwege het imago. Subsidiëring is daarom niet nodig. Daar komt nog eens bij dat veel van die auto’s leasewagens zijn, en de gebruiker zelf de stroom moet betalen, maar niet de brandstof. Veel mensen laden die auto’s dan ook niet of zelden op, en dan is het milieuvoordeel afwezig.

'Mensen waarderen een ev minder dan een vergelijkbare, gewone auto, vooral door de beperkte range en oplaadtijd, terwijl ze juist duurder zijn. Subsidiëring is nodig als de overheid ev’s wil stimuleren. Maar het is wel een dure maatregel om CO2-emissie te verminderen. Toch kan het verstandig zijn, mits voor een beperkt aantal jaren, om daarmee de ev een zetje in de rug te geven, totdat die kan concurreren met een gewone auto.'


Bert van Wee vraagt UvA-rector Dymph van den Boom: Hoe hoger de academische functie, hoe lager het percentage vrouwen. Komt dat door het glazen plafond, de plakkerige vloer of speelt er nog iets anders?


Deze rubriek verschijnt ook in Het Parool.