UvA-spinoff Photanol gaat samenwerken met AkzoNobel

Dirk Wolthekker,
22 september 2014 - 17:37
Cleantech-bedrijf Photanol, een spin-off van de UvA, gaat samenwerken met AkzoNobel om duurzame technologie te ontwikkelen voor de productie van chemicaliën. De ‘groene’ chemische bouwstenen die het bedrijf produceert moeten uiteindelijk grondstoffen op basis van fossiele brandstoffen vervangen.

‘Erg mooi nieuws’, aldus Hans Amman, vicevoorzitter van het CvB en verantwoordelijk voor kennisvalorisatie. ‘De samenwerking is een belangrijke impuls voor Amsterdam Science Park en voor Amsterdam als dé plek voor kennis en innovatie. Op deze manier kunnen de resultaten van onderzoek ook buiten de deuren van de universiteit beschikbaar komen en bijdragen aan economische groei en werkgelegenheid in de hele regio.’

Photanol en AkzoNobel beginnen met het ontwikkelen van een aantal specifieke chemicaliën die momenteel door het AkzoNobel-bedrijfsonderdeel Specialty Chemicals worden gebruikt. Bij de samenwerking gaan beide bedrijven een proces ontwikkelen waarbij de kracht van de zon wordt benut om chemicaliën te maken, net als bij fotosynthese in planten.

De samenwerking vormt een opstap voor de commerciële productie van deze duurzame chemicaliën. De chemicaliën van AkzoNobel worden ingezet in de schoonmaakmiddelen-, voedings-, papier- en kunststofindustrie, de chemische industrie en in de bouw.

Photanol werd in 2008 opgericht door UvA Holding BV en het Swammerdam Institute for Life Sciences (Sils) van de UvA. De biobrandstoftechnologie van Photanol is het resultaat van onderzoek onder leiding van microbiologen Klaas Hellingwerf en Joost Teixeira de Mattos.

Volgende week een uitgebreider gesprek met Hans Amman over valorisatie en (technische) samenwerkingen van de UvA met andere universiteiten en bedrijven.