Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

'Mooc-platformen snelst groeiende bedrijven ter wereld'

Jim Jansen,
9 november 2013 - 11:05
De wekelijkse doorgeefvraag: een wetenschapper stelt een vraag aan een collega uit een ander vakgebied. UvA-rector Dymph van den Boom vraagt Arie den Boon (Faculteit Maatschappij- & Gedragswetenschappen): hoe verwacht u dat massive open online courses (moocs) bijdragen aan de academische vorming in de toekomst?

'Er zijn al vele honderden gratis universitaire colleges beschikbaar en negentig procent van de huidige UvA-studenten zegt al eens een mooc te hebben gevolgd.'

'Hoe kunnen moocs bijdragen aan academische vorming? Die definieer ik als het proces van kennisverwerving, onderzoeksvaardigheden aanleren en een wetenschappelijke houding. Een academisch gevormd iemand heeft kennis over een wetenschapsgebied en de plaats daarvan in de maatschappij, kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek doen en heeft een kritische en respectvolle houding in de wetenschappelijke discussie.'

'Moocs vergroten de toegankelijkheid van kennis. De snel groeiende collectie van online colleges is als een extra bibliotheek; altijd en overal beschikbaar. Moocs verrijken het studieaanbod en helpen met kennis vergaren. Daarnaast geven de vaak zeer goede colleges studenten keuzevrijheid. Ze kunnen het collegeonderdeel van een docent kiezen en hebben dan een vaak levendige discussie online over de stof.'

'Ook docenten zien de online colleges van hun collega’s en dit leidt tot nieuwe ideeën en tot een hogere collegekwaliteit. Een belangrijke bijdrage van moocs aan de academische vorming is dat ze studenten toegang geven tot tal van andere studiegebieden. Dat ideaal van brede vorming is de laatste decennia steeds meer ingeperkt. Omdat moocs gratis zijn, geven ze ook niet-studenten gemakkelijke toegang tot wetenschappelijk onderwijs. Mooc-platformen zijn de snelst groeiende bedrijven ter wereld met al meer dan vijf miljoen deelnemers. Zo beschouwt leveren moocs een ongeëvenaarde bijdrage aan de academische vorming.'

Arie den Boon vraagt Han van der Maas (hoogleraar psychologie): hoe komt het dat in Amsterdam ongeveer 25 procent van de leerlingen die het basisonderwijs verlaat functioneel analfabeet is?