Doorbraak in internationaal onderzoek naar schizofrenie

Clara van de Wiel,
23 juli 2014 - 12:11
Betreft
Deel op
In het grootste genetische onderzoek naar schizofrenie dat ooit is uitgevoerd, hebben wetenschappers belangrijke ontdekkingen gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat 108 genvarianten invloed hebben op het ontstaan van de ziekte.

Honderden onderzoekers uit verschillende landen werkten samen in de studie, waaronder ook de onderzoeksgroep van hoogleraar psychotische stoornissen Lieuwe de Haan van de UvA. In totaal werd het DNA van 37.000 schizofreniepatiƫnten vergeleken met dat van 113.000 gezonde mensen. Waar voorheen circa 30 genen in verband konden worden gebracht met de ziekte, blijkt uit deze studie dat 108 genvarianten een rol spelen bij schizofrenie.

Een opvallende uitkomst was dat de verschillen zich vooral voordeden in genen die samenhangen met biologische systemen, vertelde De Haan gisteren in een interview op AmsterdamFM. Met name afwijkingen in het immuunsysteem lijken een rol te spelen bij schizofrenie. Hoe het immuunsysteem precies samenhangt met de ziekte, moet echter nader onderzocht worden.

Ongeveer 1 procent van de bevolking loopt het risico om schizofrenie te ontwikkelen, iets dat sterk samenhangt met genetische aanleg. In Nederland lijden ongeveer 120.000 mensen aan de ziekte. Met de ontdekking van biologische processen die samenhangen met de ziekte, kunnen mogelijk sneller medicijnen ontwikkeld worden.
Lees meer over