Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

‘Als je straks het bedrijfsleven ingaat en je weet niets van big data dan gaat het mis’

Willem van Ewijk,
26 juni 2015 - 17:30
Big Data is hot. Bedrijven staan te popelen om grote hoeveelheden gegevens te analyseren. En universiteiten ook. Iedereen lijkt te willen samenwerken met de Big Data Alliance (BDA), waar de UvA onderdeel van is. Zo ook de HvA. ‘De Hogeschool van Amsterdam steunt onze initiatieven. We hebben nog niet onze hand uitgestoken, maar dat is een kwestie van tijd,’ zegt Albert Bogaard, die namens het bedrijfsleven in het bestuur zit van de Big Data Alliance (BDA). De BDA is een platform waarin onderzoekers, ondernemers, bedrijven en studenten samenwerken om slim gebruik te maken van 'big data'.

De voorzitter van de BDA, UvA-hoogleraar en oud SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan, sprak woensdag al op Radio 1 en BNR Nieuwsradio over het belang van big data. Hij zei zich vooral te richten op het samenbrengen van faculteiten en universiteiten, om zo meer en betere data-analisten op te kunnen leiden. Volgens hem is er een ‘spectaculaire explosie van digitale gegevens’ en worden die door Nederlandse bedrijven nog onvoldoende benut.

Netflix
Op beperkte schaal is daar al mee begonnen. Zo dragen de bedrijven uit de BDA bij aan twee masters aan de UvA: de Master Artificial Intelligence & Data Science en de MBA Big Data & Business Analytics. Onder meer de VU, de UvA, het Centrum Wiskunde & Informatica en de Ortec Consulting Group nemen deel aan de BDA. Maar de belangstelling voor het samenwerkingsverband is volgens Albert Bogaard veel groter. Binnen vierentwintig uur na de presentatie kreeg de BDA al e-mails van de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen, en van de Hogeschool van Amsterdam.

Ook vanuit het bedrijfsleven wordt het initiatief volgens Bogaard geestdriftig begroet. Bogaard: ‘Iemand van Fokker vertelde me van de week dat ze heel veel gegevens uit vliegtuigen halen waar niks mee wordt gedaan,’ zegt hij. '"Daar moeten we iets mee," zei hij toen.' Met de moderne techniek, van mobiele telefoons tot beveiligingscamera’s, wordt er volgens Bogaard een grote massa gegevens verzameld. Bedrijven die deze informatie effectief weten te gebruiken zullen de winnaars zijn van de nieuwe concurrentiestrijd, aldus Bogaard.

Hij geeft de strijd tussen videoverhuurbedrijven Blockbuster en Netflix als voorbeeld. ‘Netflix ging over op videostreaming. Blockbuster bleef een videotheek, en daar horen we niets meer van.’ Door het kijkgedrag van haar gebruikers te registreren kon Netflix de markt veel beter bedienen dan Blockbuster, dat vrijwel niets bijhield. ‘Als je straks het bedrijfsleven ingaat en je weet niets van big data dan gaat het mis,’ zegt Bogaard, die ook kennisambassadeur is van de UvA Business School. Hij vergelijkt het met de situatie van dertig jaar geleden, 'toen iedereen ineens moest leren om met IT om te gaan'.