Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Symposium radicalisering opeens heel actueel

Carlijn Schepers,
21 januari 2015 - 09:50

‘We hadden niet verwacht dat het onderwerp van dit jaar zó actueel zou worden,’ zegt Ina Schuurman, docent van de minor zingeving en samenleving, waarvan studenten vandaag het symposium radicalisering organiseren. Het is een jaarlijks project van de minor, die valt onder de HvA-opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening. ‘Vorig jaar ging het over de voedselbank. Het thema voor dit jaar verzonnen we voor de zomer al. Toen was radicalisering wel veel in het nieuws, maar hadden we niet kunnen bedenken wat er zou gebeuren in Frankrijk.’

Workshops
De dag wordt georganiseerd door 25 studenten en bestaat uit vier workshops: Het hier en nu (over extremisme, radicalisering, orthodoxie en polarisering), de Molukse zaak (over de treinkaping bij De Punt in 1977), de Civil Rights Movement (over beeldvorming en de geschiedenis van deze beweging) en milieuactivisme (over de achtergronden en motieven van milieuactivisme). Het symposium is in het Muller-Lulofhuis en toegankelijk voor iedereen die zich online aanmeldt.

Het doel van het evenement is een dialoog faciliteren waarbij zonder oordelen naar elkaar wordt geluisterd, zo vertelt Schuurman. ‘De studenten zitten precies in de fase waarin ze hun identiteit ontwikkelen. Dit is vaak het moment dat het misgaat bij mensen die radicaliseren. Hoe kan het dat iemand een afslag mist en radicaliseert? Dat is één van de vragen die we vandaag hopen te beantwoorden.'

Goed gesprek
Joël Djirlauw (23) is één van de studenten die de middag organiseert. Hij vindt het symposium een goed idee. ‘Het draagt bij aan de bewustwording over radicalisering. Een goed gesprek is belangrijk, zeker na wat er in Frankrijk is gebeurd.’

Met vier anderen organiseert hij een workshop over de Molukse treinkaping. Hij is zelf half Moluks en wilde eens dieper in de zaak duiken. ‘Ik hoop dat het publiek na het symposium beter begrijpt waarom de Molukkers het deden.’ Mochten er mensen in de zaal zitten die in 1977 oud genoeg waren om de kaping mee te krijgen, wil hij ze graag vragen of ze er na de workshop anders over denken dan destijds.

‘We hopen dat er door dit symposium meer aandacht komt voor radicalisering in het onderwijs. Dat is broodnodig,’ zegt Schuurman. De visies die tijdens het symposium naar voren komen, worden gebundeld in een toolkit die als inspiratie kan dienen voor bijvoorbeeld het onderwijs en de politiek.