Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Stage-Etalage: niet meer zoeken naar een stage

Carlijn Schepers,
5 april 2015 - 10:02
Betreft
Deel op
‘Bedrijven willen vaak niet veel tijd steken in het doorspitten van vele motivatiebrieven, dus bedachten wij een oplossing: Stage-Etalage.’ Als het aan Jaimy Mol (22) ligt, derdejaars media, informatie en communicatie-student aan de HvA, hoeven studenten in de toekomst niet meer op zoek naar een stage, maar worden zij zelf gevonden. Samen met drie studiegenoten bedacht hij Stage-Etalage, een platform waarop studenten die een stage zoeken een profiel kunnen aanmaken. Het idee is dat bedrijven vervolgens op de website kijken om een stagiair uit te zoeken.

Rollen omgedraaid
Jaimy en een studiegenoot kwamen op het idee tijdens een studieopdracht. Ze kregen positieve feedback van een docent en besloten daarom de minor Mediaondernemerschap te gaan doen, waarin ze het idee konden uitwerken. Toen kwamen de andere twee studenten erbij. Jaimy: ‘Vorig jaar zocht ik zelf een stage en merkte ik hoe lastig het was om die te vinden. Terwijl er wel veel vraag en aanbod is.’

Stage-Etalage is anders dan bestaande stagesites, omdat het de rollen omdraait: bedrijven kunnen op de website zoeken naar stagiairs. ‘Of wij zoeken voor hen. Dat is het grote verschil met bijvoorbeeld een website als mediastages.nl. Bovendien staan daarop vooral de grotere mediabedrijven, terwijl wij ook de kleinere bedrijven willen koppelen aan stagiairs.’

Het platform richt zich in eerste instantie alleen op studenten van de opleiding media, informatie en communicatie en Communication and Multimedia Design. Het liefst willen ze snel uitbreiden. Jaimy noemt het concept laagdrempelig en tijdbesparend voor beide partijen. ‘Het is gemakkelijk voor de student een profiel aan te maken. Daarin kunnen studenten naast hun algemene gegevens ook kwaliteiten invullen. Zo zien bedrijven in één oogopslag waar iemand goed in is. Dat is waarheidsgetrouwer dan een motivatiebrief waarin mensen hun sterke punten vaak aanpassen aan de wensen van een bedrijf.’ Ook kunnen studenten hun curriculum vitae uploaden en zijn de vier studenten bezig met een extra functie om eigen materiaal of een filmpje bij een profiel te kunnen plaatsen.

Verdienmodel
‘Tot nu toe hebben we nog weinig kosten gemaakt, want iemand in ons groepje kan programmeren en websites bouwen.’ Aan het verdienmodel hebben ze ook gedacht: voor studenten is aanmelden gratis, maar aan bedrijven wordt een bedrag van ongeveer veertig euro per maand gevraagd om toegang te krijgen tot de database en contact op te kunnen nemen met studenten. ‘Er is ook een servicepakket, waarbij ze geen toegang krijgen, maar betalen per student die wij voor ze zoeken.’

DFacebookpagina van Stage-Etalage is al online en deze maand volgt de website.
Lees meer over