Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Moet ik rennen?, de openbaarvervoer-app die vier studenten van de HvA bedachten, zal in het eerste kwartaal van 2014 worden uitgebracht voor iOS en Android. De applicatie wordt gemaakt met data van Go About, dat een persoonlijke reisplanner voor de smartphone aan het ontwikkelen is, en in samenwerking met Mobowski, een contentmanagementsysteem (cms) waarmee je makkelijk je eigen app kan maken.

Afgelopen april won Moet ik rennen? zilver in de categorie Young Talent van de Spin Awards, een vakprijs voor creativiteit in de digitale media. ‘Waarom is dit er nog niet?’ zei de jury over de app die met real-time data van de NS heel precies aangeeft wanneer je trein aankomt – en dus of het nut heeft om te rennen voor je trein of niet (omdat die bijvoorbeeld iets vertraagd is).

Studenten Communication  & Multimedia Design Mariëlle Rijkenberg, Tom Hoogenboom, Sven ten Hove en Bas Dobbelaer verzonnen de app tijdens een studieproject waarbij ze aan de slag moesten met open data van de Dienst Infrastructuur Verkeer & Vervoer van de Gemeente Amsterdam. Omdat ze de ergernissen van het openbaar vervoer goed kennen kozen de CMD’ers ervoor met de data van het GVB de informatievoorziening van het OV te verbeteren. Moet ik rennen? kreeg een hoog cijfer, oogstte bewondering van docenten en medestudenten, en won naast de zilveren Spin Award ook twee prijzen van de opleiding: de Golden Dot Award en een DMCI Oscar.

Tom Hoogenboom Tom Hoogenboom

Na die uitvoerige positieve feedback vond het Moet ik rennen?-team dat ze de app moest bouwen ook. Daarbij hielp het dat ze door allerlei bedrijven – waaronder Go About – werd benaderd. Teamlid Tom Hoogenboom vertelt: ‘Van hen mochten we de data gebruiken die zij van alle verschillende vervoersbedrijven hadden gebundeld. Daarna hadden we een ontwikkelaar nodig. Van de Spin Awards hadden we jurylid Brian Heerman toegewezen gekregen als coach, hij heeft heel veel contacten. Zo kwam het dat we om de tafel zijn gaan zitten met Mobowski.’

Gratis
Mobowski gaf de studenten een ‘behoorlijke korting’, aldus Hoogenboom, en ze mogen in termijnen betalen. Goede zaak, want ze betalen alles uit eigen zak. Dat hopen ze terug te verdienen door de achtergrond als branded content te verkopen. Hoogenboom: ‘Wij vinden dat de app gratis moet zijn. Dat zijn de concurrenten ook. Bovendien, het is een fantastische app, maar het verschil tussen gratis en tachtig cent is best groot, dat is een flinke drempel.’ Het team is al in gesprek met een aantal grote merken (Hoogenboom wil nog niet zeggen welke), en hoopt snel op vijftigduizend gebruikers te zitten.

Daarvoor is het vooral belangrijk veel onder de aandacht te komen, denkt Hoogenboom. De HvA heeft zich wat dat betreft ‘heel meewerkend’ getoond: bij de release van de app komend voorjaar zal de hogeschool een launch event organiseren. En ook hun andere ‘opdrachtgever’, de DIVV, wil ze helpen met de publiciteit. Hoogenboom: ‘We zijn heel blij met alle steun die we krijgen.’
Lees meer over