Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

'Metrokunst waardevol voor stad'

Jeff Pinkster,
26 maart 2012 - 10:08
Betreft
Deel op
Bijna veertig jaar na de Nieuwmarktrellen woedt een nieuwe strijd over de Oostlijn van de metro. De gemeente wil de kunst in de Amsterdamse metrostations opdoeken, omwonenden willen het bewaren. Als kind van de Nieuwmarktbuurt is UvA-student Liza Rubinstein nauw betrokken bij het initiatief ‘Red de Metrokunst’.

Met een handtekeningenactie willen bewoners van de Nieuwmarktbuurt en Waterloopleinbuurt voorkomen dat de kunstwerken uit de jaren zeventig worden gesloopt.‘Vernieuwing om de vernieuwing mag geen doel op zich zijn,’ zegt Rubinstein (22), student beta-gamma. ‘Net als in de jaren zeventig lijkt de gemeente voorbij te gaan aan de wensen van de inwoners van de stad. De kunstwerken moeten bewaard blijven.’

De gemeente Amsterdam wil de metrostations een 21e-eeuwse uitstraling te geven. Voor de gewenste moderne uitstraling moet een flink deel van de kunst uit de metrostations verdwijnen. Zo zal onder meer het kunstwerk Waterloo van typograaf Willem Sandberg verdwijnen. De metershoge rode en blauwe letters vormen samen het woord Waterloo, kenmerkend voor het metrostation. Een ander voorbeeld: de kunstwerken in station Nieuwmarkt die verwijzen naar het succesvolle verzet van de buurt tegen de plannen



‘Het bijzondere aan deze kunst is dat het de inwoners van de stad herinnert aan die tijd,’ zegt Rubinstein wier stiefvader actief betrokken was bij Nieuwmarktrellen in de jaren zeventig en nu de hart van het nieuwe actiecomité vormt. ‘Net als toen gaat het om behoud van de stadsgeschiedenis. Met het verdwijnen van de kunstwerken zal ook een deel van de geschiedenis verdwijnen.’

Die geschiedenis draait om de acties die in jaren zeventig werden gevoerd in de Nieuwmarktbuurt tegen de aanleg van de metro. Om de metro én een vierbaansweg aan te leggen zou een groot gedeelte van de buurt gesloopt moeten worden. De massale protesten konden niet voorkomen dat de metrolijn werd aangelegd, maar de snelweg is er nooit gekomen.

‘Achteraf gezien maar goed ook. Anders stonden er nu allemaal skyscrapers in de Nieuwmarkbuurt en liep er een snelweg dwars door de stad,’ zegt Rubinstein. ‘Het leert ons dat de gemeente altijd goed voor ogen moet houden wat de bewoners nu precies willen. Een groot gedeelte van de burgers wees toen al op de waarde van de historische binnenstad. En kijk hoe waardevol die geschiedenis nu is.’

Volgens de student is het de belangrijkste reden om de kunst te behouden: het eert de stad. Al kun je de vraag waarom de kunst bewaard moet blijven wat haar betreft ook omdraaien. ‘Waarom zou je het überhaupt weghalen?’

Meer informatie over de actie is te vinden op Facebook.
Lees meer over