Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Fruitig, fris, zomers en met een lichtbittere nasmaak. De bierclichés vliegen je om de oren als De Juppen een slok hebben genomen van hun zojuist gebrouwen testbier. Dat moet de basis zijn van het eerste universiteitsbier van Nederland. Komt de hoop van de vier oud-studiegenoten uit, en wordt dit inderdaad het UvA-bier?

Valerie, Joris, Bernell en Abel deden samen de UvA-bachelor sociale geografie & planologie. Als De Juppen willen ze samen een platform beheren dat projecten voor de stad uitvoert, te beginnen met eeb universiteitsbier. ‘Ik zie ons later geen brouwerij beginnen. We willen vooral iets terugdoen voor de UvA en de studenten,’ zegt Abel.

Foto: Stephan Vegelien

Woensdag vond op een afgelegen terrein in Amsterdam Noord, tussen de sportvelden en volkstuintjes, de proeverij van het eerste biertje plaats. In een gebouwtje dat enkele jaren geleden nog dienst deed als kleedkamer, huist de waarschijnlijk kleinste bierbrouwerij van Nederland: brouwerij De Vriendschap. UvA-alumni Peter Harms en Aart van Bergen hebben daar de afgelopen weken het testbier van De Juppen gebrouwen. ‘Normaal kunnen mensen niet zomaar bij ons aankloppen om hun eigen bier te brouwen, maar voor de UvA maken we graag een uitzondering,’ zegt Van Bergen.

Balansbier
Het testbier is een Belgium Pale Ale, die volgens Van Bergen van de bestaande bieren nog het meeste lijkt op Orval. ‘Het is een balansbier. De combinatie van zoet en bitter maakt het niet te extreem, zodat veel mensen het lekker vinden.’ De Belgium Pale Ale is een van de zes opties voor het uiteindelijke universiteitsbier. In ruil voor een donatie kan gestemd worden op een van die opties, evenals op mogelijke namen voor het bier. Keuzemogelijkheden zijn onder andere Cum Laude, ReDrink UvA en U-vaatje. ‘De UvA wilde haar naam zelf niet verbinden aan een alcoholische drank, maar een afleiding mocht gelukkig wel,’ vertelt Abel.

Foto: Stephan Vegelien

Crowdfunding
De 119 overgebleven flessen van 0,7 liter, inmiddels allemaal van een label en een kaartje voorzien, gaan De Juppen gebruiken om hun campagne bij studenten onder de aandacht te brengen. ‘Het aantal likes neemt toe, maar studenten zijn moeilijk te porren om geld te geven,’ zegt Joris. ‘Nu hebben we wel iets tastbaars aan te bieden.’ De Juppen hebben nog tot 10 juli om de resterende 2300 van de benodigde 4000 euro op te halen. Zelf geld bijleggen zit er waarschijnlijk niet in. ‘We hebben al veel tijd en geld in de promotie gestoken,’ zegt Abel. ‘Bovendien willen we geen duizend liter bier brouwen als daar weinig behoefte aan is.’

Foto: Stephan Vegelien
Lees meer over