Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Keuzedriedaagse: eerste hulp bij studiekeuzestress

Carlijn Schepers,
8 januari 2015 - 13:41
In een lokaal van het Kohnstammhuis zitten negen deelnemers van de UvA/HvA-keuzedriedaagse: studenten die twijfelen over hun huidige studie en jongeren die hulp willen bij de keuze voor een vervolgopleiding. De eerste dag van de keuzedriedaagse zit er bijna op en inmiddels zijn ze al een stuk wijzer geworden. Daniel (28) is de oudste, de rest is gemiddeld begin twintig. ‘Ik ben hier omdat het na verschillende studie- en tussenjaren nu tijd wordt een goede keuze te maken,' vertelt hij. 'Ik heb vandaag geleerd mijn oogkleppen af te doen en ook naar andere studies te kijken dan de keuze waar ik vanochtend mee binnenliep: Aviation technology.’

Het is een keuze die veel stress kan opleveren: wat ga je studeren? Vaardigheden, interesses, maar ook de kans op een baan komen erbij kijken. Om (aankomende) studenten hierbij te helpen, organiseren de HvA en de UvA regelmatig een keuzedriedaagse als deze. De cursus bestaat uit groepsbijeenkomsten, een test, een individueel gesprek en opdrachten als een meeloopdag of een interview met iemand uit het vak.

Vanmiddag liggen verspreid over tafels foto’s van onder andere schakelkettingen, een megafoon, een verlichte stad en een rivier. Vanochtend zijn deze gebruikt om de deelnemers te laten nadenken over hun studiekeuze. Volgens studiekeuzecoach Zazie van der Leeuw is de cursus vooral bedoeld om een concreet plan te maken. ‘Na drie dagen een keuze maken is niet altijd mogelijk. Het is een proces. Wij helpen de deelnemers vooral op weg. Ze leren naar zichzelf kijken, de mogelijkheden te onderzoeken en maken vervolgens een actieplan.'

Pad uitstippelen
Terwijl de deelnemers een top vijf van studies invullen­ – de één iets ijveriger dan de ander – loopt Van der Leeuw met een collega rond om advies te geven. ‘Bedenk wat al in je zit, bijvoorbeeld ondernemerschap, en wat je nog wil leren. Zo kun je zelf je pad uitstippelen.’ Een andere jongen adviseert ze dat hij zich vooral niet te snel moet laten afleiden door kleine negatieve punten van een studie. ‘Volg eens een online college, dan krijg je een goede indruk.’

Bij het afsluitende evaluatierondje weten veel deelnemers in ieder geval wat ze niét willen. ‘Ambtenaar worden? Nee dág!’ En alle studenten hebben een lijstje met opleidingen waar ze meer over gaan uitzoeken. Als ze na deze cursus nog steeds niet weten wat ze moeten kiezen, dan is er nog een langer durend oriëntatietraject, of voor diegenen die al een studie doen of hebben gedaan een heroriëntatietraject.

In Folia Magazine verscheen in november 2014 een uitgebreid artikel over studiekeuze.