Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
‘De Pijp is een leuke buurt, maar het verkeer is een totale chaos,’ zegt HvA-communicatiestudent Evgenija. En dat is precies waar 150 communicatiestudenten vandaag mee aan de slag gingen. In groepjes trokken ze vanochtend de Pijp in om de verkeerssituatie te analyseren. ‘We liepen rond, maakten filmpjes en praatten met buurtbewoners en caféhouders. Onze conclusie: het is een toffe wijk waar veel gebeurt, markten en horeca elkaar ontmoeten, maar het is tegelijkertijd een verkeersjungle.’

's Middags komen de studenten terug naar het Benno Premselahuis om hun bevindingen op papier te zetten en te bespreken. De dag is een voorproefje op het Cyclehack-weekend op 19, 20 en 21 juni in Pakhuis de Zwijger. Waarop mensen bijeenkomen om oplossingen te bedenken voor fietsproblemen en om fietsen in de stad leuker te maken. Tegelijkertijd met Amsterdam is het event in nog 44 andere steden wereldwijd. Oprichter van Cyclehack, Sarah Drummond uit Glasgow, is er vandaag ook bij.

Waslijn vol ideeën
In drie lokalen zijn lijnen gespannen met daaraan wasknijpers. Hieraan komen de ideeën te hangen. Op speciale papiertjes beschrijven en tekenen de groepjes welke problematische verkeerssituaties ze ontdekten in de Pijp. Op de achterkant van het papier is er ruimte voor de oplossing. De problemen zijn herkenbaar: toeristen die op het fietspad lopen, hinderende wegwerkzaamheden en uitpuilende fietsenstallingen. En er zitten originele oplossingen tussen om de verkeersveiligheid te vergroten: ‘Ontwikkel een bakje voor aan het stuur waar mensen hun mobiel in kunnen zetten. Zo kan de zaklampfunctie die op iedere mobiel zit, dienen als licht.’ Verder worden automatische fietsophijssystemen en apps met veilige fietsroutes geopperd.

Als de waslijnen vol hangen met ideeën is het tijd het gesprek aan te gaan met elkaar, buurtbewoners, mensen van het stadsdeel, ondernemers en andere betrokkenen. Een vrouw die in de Pijp woont doet haar beklag bij de studenten: ‘Toen ik er kwam wonen, stonden er zes fietsen voor de deur die precies in het rek pasten. Nu zijn het er 32. Ik ben al een jaar bezig de gemeente in te schakelen, maar ze luisteren niet. Dus het is aan jullie een goed verhaal te bedenken zodat ze er wél iets aan doen.’ Ze studenten knikken instemmend.

Prototypes
In een ander lokaal doet ook Maud de Vries van de Nederlandse afdeling van Cyclehack mee aan een gesprek. ‘Mensen moeten weer trots worden op hoe gaaf het is te fietsen in Amsterdam. Dat ze weer beseffen hoe fijn het is in het zonnetje langs de grachten te kunnen fietsen hier, in plaats van dat ze zich alleen maar ergeren aan de hoeveelheid fietsen.’ Ze besluit te gaan kijken in de kantine, waar de studenten hun ideeën uitwerken in prototypes.

Daar zijn de groepjes in de weer met gekleurd papier, eierdoosjes, stiften en karton. Evgenija en haar medestudenten knutselen aan een kruispunt van papier. ‘We willen veilige fietsroutes creëren met street art. Door kleuren op de weg worden de routes duidelijk en daarlangs is kunst te zien. Zo benadruk je het leuke van de buurt en verbeter je tegelijkertijd de verkeersveiligheid.'

Als de prototypes af zijn, presenteren de groepjes hun ideeën aan elkaar en de betrokkenen, waaronder iemand van stadsdeel Zuid. HvA-docent Karen van Minnen, mede-organisator van de dag, zorgt ervoor dat er nog wel een terugkoppelslag wordt gemaakt. ‘Zodat de energie en ideeën van deze dag niet verloren gaan, want dat zou jammer zijn.’
Lees meer over