Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

'Het doel is om bètastudenten uit hun comfort zone te trekken'

Steffi Weber,
27 juli 2015 - 08:54
Betreft
Deel op
Kan een app Chinezen helpen in de strijd tegen verontreinigd voedsel? Waarom wordt er in Nederland nog zo weinig gebruikgemaakt van 3D-printen van prothesen? En stel dat ik met mijn buren een zonnenpanelenveld wil opzetten, hoe pak ik dat dan het beste aan?

Op deze en andere vragen probeerden de deelnemers van de Tesla-minor dit jaar een antwoord te vinden. De 22 masterstudenten hebben zich vijf maanden lang verdiept in acht vraagstukken voor echte opdrachtgevers als het VUmc, zuivelproducent FrieslandCampina of de stad Amsterdam. Vrijdagmiddag gaven ze hun eindpresentaties in een goedgevulde collegezaal van het Science Park.

Windsurfen en theaterles
'Jullie hebben je vast afgevraagd waar we de afgelopen vijf maanden waren gebleven,' grapt één van de studenten aan het begin van de presentaties. Het is waarschijnlijk niet gelogen. De Tesla-minor, een intensief fulltimeprogramma voor masterstudenten van bètaopleidingen, neemt al gauw zo’n 50 uur per week in beslag.

Eigen schuld, zou je kunnen zeggen, want de invulling van het programma ligt voor een groot deel bij de studenten zelf. Ze bepalen zelf hun agenda, hebben een eigen werkruimte waar ze altijd terecht kunnen, organiseren trainingen en nodigen gastsprekers uit. Colleges in de traditionele zin ontbreken, maar in plaats daarvan staan er een aantal bijzondere elementen op het programma, zoals een sportprogramma – onder meer windsurfen, klimmen, kickboxen en schermen – en theaterles.

Uit de academische comfort zone
Bringing toghether science, business and society luidt de slogan van de interdisciplinair minor, die bèta’s uit hun academische comfort zone moet halen. Het programma werd drie jaar geleden opgericht door de voormalig UvA-studenten Bertus Tulleners en Joris Buis. ‘Het doel is om bètastudenten van diverse opleidingen de mogelijkheid te geven hun kennis in te zetten in een omgeving die ze waarschijnlijk niet gewend zijn,’ zegt Tulleners.

Eindpresentatie Tesla MinorIn groepjes van twee à drie dompelden de deelnemers zich onder in één van de vraagstukken. Ze ploeterden zich door tientallen wetenschappelijke papers, interviewden deskundigen bezochten conferenties en stelden uiteindelijk een adviesrapport op voor de opdrachtgever.  

Teamwork
Student maritieme biologie Daan Mes (26) onderzocht met samen twee medestudenten hoe de haven van Amsterdam ecologische waarde zou kunnen creëren en tegelijkertijd de inwoners van de stad beter bij het havenbedrijf zou kunnen betrekken.  Het ‘Team Harbour’ – de voertaal is Engels – kwam met kunstmatige eilandjes op de proppen; leuk voor vissen, planten en vogels maar ook voor de Amsterdammers die in de toekomst wellicht voor 50 euro per jaar een zogeheten IJ-land kunnen adopteren en er bijvoorbeeld een moestuintje op kunnen aanleggen.

'Ik heb veel geleerd over werken in een team,' zegt Mes. ‘In ons groepje zat ook een student wiskunde - nog veel meer hardcore bèta dan biologie. Je merkte dat hij echt een heel andere manier van denken had,’ zegt Mes. ‘De eerste maand lagen we voortdurend in de clinch, maar inmiddels gaat het soepel.’

Persoonlijke ontwikkeling
Naast professionele vaardigheden als teamwork, communicatie en projectmanagement hebben de deelnemers zich ook op persoonlijk vlak ontwikkeld, zegt Kate Backhouse (25), studente Brain & Cognitive Sciences. ‘Ik heb nu veel meer het idee dat ik alle kanten op kan. Dat ik alles kan doen als ik iets leuk vind. Ik denk qua carrièreperspectief veel breder dan eerst.'

Daan Mes van Team Harbour is naar eigen zeggen 'meer een aanpakker' geworden. ‘Als wetenschapper wil je eerst alles precies uitzoeken voordat je een beslissing neemt. In de 'echte wereld' werkt dat verlammend', zegt hij. Zijn perfectionisme heeft hij afgeleerd. 'Dat was moeilijk, maar ook heel erg verlossend.’

Aanmelden voor het Tesla-programma van volgend jaar kan tot en met 1 oktober.
Lees meer over