Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Creatieve waterijsjes van UvA-alumnus winnen ondernemersprijs

Joost Knaap,
1 mei 2015 - 13:30
Waarom zijn waterijsjes zo saai?, vroegen de bedenkers van Melt Icepops zich af. De creatieve ijsjes van oud UvA-studente Eva Rennen wonnen gisteren de Amsterdamse Studenten Ondernemersprijs (Asop) van het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE). Rennen won met haar concept een reis naar Sillicon Valley. De juryprijs ging naar Yournalism, een online platform voor onderzoeksjournalistiek, van oud-UvA student Huub Schuijn.

Foto: Gijs Wilberts, Asop Winnaars Huub Schuijn en Eva Rennen

De Rode Hoed stond gisteravond helemaal in het teken van jonge ondernemers. Studenten en oud-studenten konden tijdens de finale van de Amsterdamse Studenten Ondernemersprijs geldprijzen winnen. Ook maakten ze kans op de prijs voor de beste studentondernemer van Nederland én een reis naar start-up walhalla Sillicon Valley. De Asop werd georganiseerd door ACE, die zich in samenwerking met Amsterdamse universiteiten en hogescholen inzet voor ondernemersschap onder studenten en wetenschappers.

De vijf finalisten gingen de strijd aan in een pitchwedstrijd. Allen kregen 2 minuten om hun bedrijf de hemel in te prijzen, en de vijfkoppige jury te overtuigen. Melt Icepops heeft Rennen het ticket naar Sillicon Valley in haar broekzak en is een stapje dichter bij de Nederlandse titel; er volgen nog landelijke finales. Het bedrijf van de voormalige UvA-masterstudent sociologie Rennen en product designer Leonie Smelt (Willem de Kooning Academie) won niet alleen van Yournalism, maar ook van 3 andere mededingers zoals Social Checkpoint van HvA-student David de Vries, dat bij online aankopen een gedeelte van de prijs van een aankoop doneert aan een goed doel.

Willem-Alexander-ijsjes


Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima als ijsjes | Foto: Melt Icepops Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima als ijsjes | Foto: Melt Icepops

De ijsjes van Melt Icepops vallen op tussen de saaie raketjes en ijslolly's die de zomer domineren. 'Wij vroegen ons af: waarom zijn waterijsjes zo saai?', aldus Rennen. 'Zo kwamen we op het idee om ijsjes in alle mogelijke smaken en vormen te maken. Dat kan bijvoorbeeld een logo zijn, maar we hebben bijvoorbeeld ook een Willem-Alexander-ijsje gemaakt.' Melt Icepops maakt de ijsjes met een speciale 3d -geprint mal, vertelt Rennen. Hoe ze dat doet, daar is Rennen wat geheimzinnig over. 'We zijn net met een ijsfabriek begonnen, zodat we groot kunnen gaan produceren. Vroeger maakten we 1.500 ijsjes per week, nu kunnen we er 4.000 per dag aan. We hebben zelf een machine ontwikkeld, waar we een patent op hebben aangevraagd.'

Bescheiden
De jury was unaniem in haar oordeel: alle juryleden waren overtuigd van de kansen die er liggen voor het bedrijf. Puntje van kritiek was dat Melt Icepops zich wat minder bescheiden op mocht stellen. 'Jullie doen je kleiner voor dan jullie zijn. Eigenlijk moet je gewoon zeggen: "We gaan Ben &  Jerry's  uit de markt concurreren!".'