Na tien rondjes rijden bleek de H2A significant zuiniger dan de bolides die geduchte concurrenten als de TU Delft hadden ontworpen. Marvin: ‘We zijn enorm blij. Sinds september zijn we hiermee bezig geweest. Elk onderdeel is ook echt op de HvA gebouwd. Zometeen krijgen we een grote beker en daarna volgt er een feestje.'
Record
Het winnende brandstofverbruik van de Amsterdamse wagen was 1 op 3810. Een nieuw record. ‘Met andere woorden, in deze auto zou je voor een paar euro naar Barcelona kunnen rijden,’ stelt Marvin. In theorie dan, want de krappe en fragiele voertuigen zijn natuurlijk niet daadwerkelijk geschikt voor de snelweg. ‘Maar enkele innovaties die voor deze race bedacht zijn zullen we in de toekomst ook terugzien bij echte auto’s.’
In september mag een nieuw team van de HvA gaan bedenken hoe ze met een nog zuinigere auto de trilogie aan zeges compleet gaan maken. Wellicht dat brandstofverkoper Shell zich dan gaat afvragen waarom ze deze race ooit bedacht hebben.