Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

‘Systeem instellingstoets werkt niet’

Clara van de Wiel,
2 juni 2014 - 16:58
Het nieuwe systeem om de kwaliteit in het hoger onderwijs te beoordelen, werkt niet. Dat concludeert de Universiteit Leiden (UL) op basis van een onderzoek naar de keuring, schrijft NRC Handelsblad vandaag. Later deze week presenteert de UL haar volledige rapport op een conferentie.

In 2011 voerde de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) een nieuw keuringssysteem in, waarbij de zogenaamde instellingstoets centraal kwam te staan. Instellingen konden er vanaf dat moment voor kiezen eens in de zes jaar deel te nemen aan die toets, waarbij gekeurd wordt of ze hun opleidingen stelselmatig toetsen en waar nodig verbeteren. Is deze kwaliteitszorg op orde, dan slaagt de instelling voor de toets en worden de individuele opleidingen in het vervolg minder intensief gecontroleerd. Zowel de UvA als de HvA slaagden het afgelopen jaar voor de toets.

Papieren verschuiven
Volgens de UL kost het nieuwe systeem echter alleen maar meer tijd en levert het niets op voor de kwaliteit van het onderwijs. Nog steeds gaat er veel werk zitten in het voorbereiden van de visitaties en zijn docenten te lang bezig met ‘papier verschuiven.’ Volgens vice-rector van de UL Simone Buitendijk komen de bevindingen van haar universiteit overeen met die van andere universiteiten.

Buitendijk stelt voor om de visitaties van afzonderlijke opleidingen af te schaffen en instellingen alleen nog als geheel te beoordelen. Wel kunnen er volgens haar onaangekondigde controles voor in de plaats komen. Daarmee zou men een realistischer beeld van een opleiding krijgen en zijn docenten niet maandenlang bezig met het voorbereiden van een visitatie.