Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Nieuwe website HvA nadert voltooiing

Clara van de Wiel,
16 juli 2014 - 14:00
Terwijl bijna de hele hogeschool vakantie viert, wordt achter de schermen hard gewerkt aan een nieuwe website. Over minder dan twee maanden moet de nieuwe pagina de lucht in gaan.

Screenshot homepage_mobiel De toekomstige mobiele HvA-site

Het is pas een jaar geleden, dat de hogeschool de zogenaamde Hoger Onderwijs Webaward won: de prijs voor de beste hogeschool-website van Nederland. Toch was men ook op dat moment al bezig met vernieuwing, vertelt teamleider Online Communicatie Manoek Los. ‘Die award prees vooral de inhoud van de site en hoe goed  informatie te vinden was. Maar  de technische kant en hoe de verschillende lagen met elkaar verbonden zijn: daar ging het onderzoek niet over.’

En juist daar is veel verbetering mogelijk, aldus Los. Ze vergelijkt het met een huis. ‘Van de voorkant ziet het er goed uit, maar zodra je naar binnenloopt raak je al snel de weg kwijt.’ Ook zijn er allerlei zelfgemaakte applicaties die niet goed werken, is veel informatie niet up-to-date en is het heel omslachtig om de site te beveiligen en te beheren. Ook het bijhouden van de site kost op dit moment veel te veel tijd. ‘De informatie over bijvoorbeeld inschrijven staat op wel tweehonderd plekken vermeld. Als daarin iets verandert moet dat overal handmatig aangepast worden. Op de nieuwe site kan dat straks in één keer.’

Onderzoek
Voordat werd begonnen met de bouw van de nieuwe site, deed de projectgroep onderzoek naar het gebruik van de huidige HvA-site. In het usability lab van domein Media, Creatie en Informatie werd met eyetrackers nauwkeurig gemeten waar proefpersonen uit verschillende doelgroepen het meest naar keken. Ook werden interviews gehouden met alle belanghebbenden, zoals studenten, docenten, lectoren en managers. Via zogenaamde ‘cardsorting sessies’ werd vervolgens bepaald welke thema’s onder welke naam binnen welk site-onderdeel moesten komen te staan. Ook dat hangt af van de gebruiker. ‘Iemand die informatie wil over de opleidingen, zoekt niet op een sector maar op interessegebied. Maar voor werkgevers is de indeling in sectoren juist wel geschikt.’

De nieuwe site is volgens Los ingericht vanuit de vraag van de bezoekers. Voor werkgevers zal het bijvoorbeeld eenvoudiger worden één van de 27 stagebureaus te vinden. Ook ziet de site er moderner uit, is er minder hackersgevaar en kan alles makkelijker beheerd worden.

Laatste loodjes
In december vorig jaar is begonnen met de daadwerkelijke bouw. Inmiddels is de laatste fase aangebroken en is de volledige inhoud van de oude site al naar de nieuwe gemigreerd. Toch moet er nog twee maanden hard doorgewerkt worden. ‘Een team van 150 redacteuren controleert nu of alles goed is overgezet, bijvoorbeeld of linkjes werken en afbeeldingen goed staan. Ook moeten teksten net iets worden aangepast of ingekort. Dat is allemaal handwerk.’

Deadline voor al het werk is 3 september, waarna de site rond 10 september live gaat. Op een lanceringsfeestje moet het team dan nog even wachten, verwacht Los. ‘Die eerste dag is het veel te spannend of alles wel goed gaat. Maar een week of twee later zullen we het zeker gaan vieren!’
Lees meer over