Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Komend jaar geen bindende model-OER

Henk Strikkers,
26 maart 2015 - 13:00
Faculteiten krijgen volgend jaar meer vrijheid om zelf regels voor hun onderwijs, toetsing en studiebegeleiding te maken. Het centrale model van het Onderwijs- en Examenreglement wordt in het studiejaar 2015/2016 namelijk niet bindend. Dat is vorige week besloten in een overleg tussen de Centrale Studentenraad (CSR) en het College van Bestuur van de UvA.

Vorig jaar stemde de studentenraad tegen een bindende model-OER, omdat de raad te verdeeld was. ‘Wij zijn het niet eens over of een bindende model-OER een goed idee is,’ vertelt CSR-voorzitter Tariq Sewbaransingh. ‘Aan de ene kant is dat een manier om rechten vast te leggen voor alle studenten, waar op facultair niveau niet aan getornd kan worden. Aan de andere kant bestaat de kans dat je facultaire expertise wat betreft onderwijsinrichting buitenspel zet.’ De studenten stemden tegen, maar vreesden desondanks dat de tegenstem niet voldoende was.

Geschillencommissie
Tariq Sewbaransingh - close - 6okt14 vierkant‘Twee jaar geleden stemde de CSR namelijk ook al tegen een bindende model-OER. Toen stonden er minder vergaande zaken in dan nu,’ memoreert Sewbaransingh. ‘Het CvB liet het er niet bij zitten en stapte naar de geschillencommissie.’ De UvA kreeg uiteindelijk haar zin en de bindende model-OER kwam er toch. Sewbaransingh: ‘Daar waren we nu weer bang voor.’

De protesten voor meer democratisering en decentralisering kwamen voor de tegenstanders van de model-OER als geroepen. ‘Het besluit van het CvB om niet weer naar de geschillencommissie te stappen, is denk ik aan de protesten van de laatste weken te danken.’

Meer naar opleidingsniveau
Voor Sewbaransingh en zijn collega-CSR-leden is het onderwerp hiermee van tafel. Voor zijn opvolgers niet. Volgens de CSR-voorzitter is het goed de taakverdeling tussen de verschillende niveaus de komende jaren eens goed tegen het licht te houden. ‘Je moet nadenken over wat je op centraal niveau, op facultair niveau en op opleidingsniveau wil regelen. Dat zou kunnen betekenen dat je opleidingscommissies meer macht moet geven.’

Met die decentralisering volgend jaar worden aangevangen. Doordat er geen bindende model-OER is, kunnen faculteiten veel zaken, zoals de tentaminering, de inrichting van het onderwijs en de studiebegeleiding en -voortgang zelf regelen.