Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Henriëtte Maassen van den Brink voorzitter Onderwijsraad

Dirk Wolthekker,
2 juli 2014 - 13:43
Hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie Henriëtte Maassen van den Brink wordt op 1 januari 2015 voorzitter van de Onderwijsraad, het hoogste adviesorgaan van regering en parlement op het terrein van onderwijs. Ze volgt hoogleraar onderwijskunde Geert ten Dam op die sinds 2011 het voorzitterschap bekleedde.

Naast hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie is Maassen van den Brink (Almelo, 1951) hoogleraar Evidence Based Education aan de Universiteit Maastricht (UM). Sinds 2008 is zij wetenschappelijk coördinator van het Top Institute of Evidence Based Education Research (Tier), een instituut dat zij zelf ook heeft opgericht, aan de UvA en UM.

Haar deskundigheid en onderzoek liggen op het terrein van onderwijs, arbeidsmarkt en economische ontwikkeling. Maassen van den Brink heeft een groot aantal wetenschappelijke en publieksartikelen op haar naam staan. Ook is ze columnist, onder meer bij Het Financieele Dagblad. In de periode 2004-2008 was ze columnist van Folia.

Maassen van den Brink is daarnaast lid van de commissie hoger onderwijs van de KNAW. Al eerder was ze als kroonlid verbonden aan de Onderwijsraad. Door het weekblad Opzij werd zij in zowel 2009 als 2010 verkozen tot machtigste vrouw van Nederland in de categorie onderwijs & wetenschap.

Onderwijs motor van de economie
Opvallend aan de benoeming is dat Maassen van den Brink een onderwijskundig-economisch profiel heeft, waar haar voorgangers Ten Dam en Fons van Wieringen – beiden ook UvA – een exclusief onderwijskundige achtergrond hebben. Dat haar voorzitterschap daarom een meer economische focus zal hebben is echter niet het geval, zegt ze:

'Mijn motto was, is en blijft dat onderwijs de motor is van de economie, absoluut niet andersom. In mijn persoon zal de combinatie van evidence based beleidsonderzoek, wetenschap en onderwijspraktijk verenigd zijn. Ten tijde van Fons van Wieringen [voorzitter 2001-2011] hebben we al de omslag gemaakt naar meer evidence based beleidsadviezen. Uit die tijd stamt ook het vierjaarlijkse rapport De Stand van Educatief Nederland (pdf), een combinatie tussen empirische feiten en ontwikkelingen en trends.'


De term evidence based duidt erop dat onderzoek wordt verricht op basis van de best beschikbare informatie over doelmatigheid en doeltreffendheid. Evidence based onderwijs houdt in dat docenten zich niet laten leiden door veronderstellingen of vooroordelen, maar door feiten.

Maassen van den Brink is benoemd voor een periode van vier jaar. ‘Het is geen voltijds baan. Ik blijf hoogleraar-directeur van Tier, maar voor anderhalve dag per week minder.’