Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Vandaag is de vijfde editie van Students In Motion (SIM) met als thema ‘Ambacht 2.0’ gestart. De gehele week zullen 1780 eerstejaars HvA-studenten van het Domein Digitale Media en Creatieve Industrie (DMCI) verschillende Amsterdamse ambachtelijke ondernemers assisteren. Alle studenten zijn ingedeeld in subgroepjes en op pad gestuurd om een onderneming te vinden. Folia ging op pad met één van de groepjes die een ambachtelijk adresje cadeau kregen van coach Britt Kuttschreutter.

De 25-jarige Britt is werkzaam bij de opleiding communicatie en stuurt als coach vier groepjes aan die alle bestaan uit studenten van verschillende studierichtingen. ‘Eigenlijk fungeert zo’n groepje als een soort denktank voor een ambachtelijk bedrijf,’ legt Kuttschreutter uit. ‘Woensdagochtend pitchen de studenten hun ideeën voor drie docenten waar ze ook feedback van krijgen. Sommige groepjes zullen genomineerd worden voor de finalepitch op vrijdag; de “pitch der giganten”. Het groepje dat dan als beste uit de bus komt, wint een cadeaubon van vijfentwintig euro per persoon en vergaart eeuwige roem.’

Rapportages, Hangouts en filmpjes
Voordat het zover is, moeten de studenten elke dag een strak schema volgen. Online rapportages zijn een vast onderdeel, evenals de communicatie via Google Hangout en het filmen van de voortgang van het project. Het programma van de eerste dag bestaat uit een introductiebijeenkomst op de HvA, het interviewen van de ondernemer en het maken van een buurtverslag. Dit laatste is bedoeld om een indruk te krijgen van wat er leeft en speelt in de directe omgeving van de ondernemer. Het groepje dat door coach Kuttschreutter gekoppeld is aan een ondernemer, verdeelt de taken. De ene helft maakt het buurtverslag terwijl de andere helft ondernemer Muriel Hoffs interviewt.

Students-in-motion-2015-workshopIn het piepkleine winkeltje Muriel Hoffs Knitting Fashion vertelt Hoffs dat ze vooral meer naamsbekendheid wil genereren. De handgemaakte gebreide sjaals en truitjes zijn haar grote passie, maar promoten via sociale media is aan haar niet besteed. ‘Ik ben ooit begonnen met Pinterest en Instagram, maar daar doe ik niks meer mee,’ legt ze uit. ‘Ik heb nog wel een Facebookpagina waar ik af en toe wat op zet, maar verder houdt het wel zo’n beetje op.’

Winnen
Sara Blanken, achttien jaar en student fashion & branding aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi), ziet kansen voor de breiwinkel. ‘Ik denk dat we iets kunnen betekenen voor haar. De hele winkel omgooien zal niet gaan lukken, maar als we focussen op één deel komt het wel goed.’ Ook de twintigjarige Larissa Oerlemans van de opleiding communicatie denkt dat ze Hoffs wel kunnen helpen. ‘Als we alle opleidingen benutten die we in ons groepje hebben, kunnen we iets formuleren waar ze echt iets aan heeft. Zo kunnen de studenten van het Amfi iets doen met de stijl van de winkel en kunnen de communicatiestudenten zich richten op het vergroten van de naamsbekendheid via sociale media. Het is veel werk, maar met een goede planning kom je er altijd wel doorheen.’ Het winnen van de finalepitch is voor Larissa niet relevant. ‘Als we Muriel hebben geholpen, dan hebben we voor mijn gevoel al gewonnen.’
Lees meer over