Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Het is het ‘meest kansrijke product’ van de minor ondernemerschap van dit jaar: Whelo, een bedrijf dat reclames op touchscreens in taxi’s aanbiedt. Met die woorden wonnen HvA-studenten Boris de Lorme en Fresco de Widt afgelopen woensdag de Elevatorpitch 2012 in Bitterzoet.

Voor de derdejaars commerciële economie is de winst het bewijs dat ze de juiste weg zijn ingeslagen. Met het systeem boren ze een markt aan die in Nederland niet bestaat en op termijn de interesse van heel veel adverteerders kan wekken. Reclame op maat, op de achterbank van een taxi. De jury van de wedstrijd beloonde het met een geldprijs van 500 euro.

Het idee voor Whelo ontstond toen een oud-huisgenoot van ons met het plan kwam om alle taxiritjes in de stad gratis te maken,’ zegt Boris de Lorme. ‘Volkomen onhaalbaar natuurlijk, maar zo kwamen Fresco en ik wel op het idee om de ritprijs te drukken door reclame in taxi’s aan te bieden. Dat idee is tijdens de minor ondernemerschap uitgegroeid tot een advertentieplatform.’

Imago
De studenten zijn nog hard op zoek naar investeerders, maar hebben concrete resultaten zijn al bereikt. Het duo wist Taxi Centrale Amsterdam (TCA) te strikken voor een pilot. In het tweede kwartaal van dit jaar hopen ze dat er vijftig taxi’s van de Amsterdamse centrale drie maanden lang rond met 10 inch tablets bevestigd aan de hoofdsteunen van de stoelen. Tijdens de pilot gebruikt het bedrijf de tablets ook om het imago van TCA te meten.



‘We hebben voor ons zelf een aantal doelen gesteld die we willen halen tijdens de pilot. Het gaat dan bijvoorbeeld om een bepaalde omzet,’ aldus De Lorme. ‘Als dat voor ons en TCA een succes is gaan we exclusief door met het bedrijf. We hebben al de toezegging dat we in dat geval op termijn alle 1295 taxi’s van de centrale mogen voorzien van de tablets.’

De rest van Nederland ligt in dat geval ook aan hun voeten, meent De Widt. ‘Na de pilot willen we de reclames die we aanbieden gaan segmenteren. Je hebt taxibedrijven die alleen op Schiphol rijden. Iemand die naar Amsterdam komt voor een beurs in de Rai zouden we bijvoorbeeld kunnen voorzien van informatie over beurzen in de Rai.’ De komende maanden zal Whelo, een combinatie van de namen Widt, het Engsele woord voor wheel en Lorme, hard op zoek gaan naar investeerders en adverteerders.

Meer dan 53 groepen studenten starten afgelopen jaar een onderneming, elf werden er geselecteerd om hun bedrijfsresultaten te presenteren tijdens de dertiende editie van Elevatorpitch. De minor ondernemerschap is het halfjaarprogramma waarin studenten in teams hun plannen voor een eigen onderneming concreet maken. De elevator pitch - een korte presentatie - is de laatste fase van de minor. Maandag starten alweer 168 nieuwe studenten die een bedrijf zullen gaan opzetten.

Lees meer over