Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Van mensen die in het verleden leven, verwacht je niet snel grote onderwijshervormingen. Maar ook classici en archeologen blijken niet ongevoelig voor de toverwoorden van deze tijd. Woensdag organiseerde het Amsterdam Centre for Ancient Studies en Archaeology (Acasa), het samenwerkingsverband tussen UvA en VU, een debat over interdisciplinariteit binnen het onderwijs. Zoals verwacht eindigde de discussie in aporie.

Grote afwezigen bij het debat waren de studenten. Slechts twee waagden de tocht naar de krochten van de Protestantse Theologische Universiteit, onderdeel van het VU-hoofdgebouw. Een van die twee, Koen Vacano, was bovendien deelnemer aan het debat, zodat er maar één student in het slechts vijftienkoppige publiek zat. Dat terwijl het vorige Acasa-debat, over Engelstalig onderwijs, wel veel studenten aantrok.

De vraag is dan ook of studenten archeologie en klassieke talen wel geïnteresseerd zijn in interdisciplinaire vakken. Vacano benadrukt dat zulke vakken vaak niet goed werken, omdat ze nooit voor iedereen interessant zijn en bovendien oppervlakkigheid met zich meebrengen. Ook de UvA-docenten Hans van Rossum en Irene de Jong blijken geen voorstanders van meer interdisciplinariteit. 'We doen het al genoeg in onze vakken,' zegt De Jong. 'Ik haal altijd moderne romans en films aan.'

Oogkleppen
Volgens UvA-docent Latijnse taalkunde Rodie Risselada is het wel nuttig als ook binnen Acasa meer interdisciplinaire vakken worden gegeven. Ze stelt dat classici vaak geneigd zijn zich in een hokje terug te trekken, en er pas later achterkomen dat samenwerking met andere disciplines geestverruimend kan werken. Ook VU-docent Gert Jan Burgers waarschuwt voor de 'oogkleppen' die monodisciplinariteit met zich mee kan brengen. Hij wijst er daarnaast op dat het verhoogde rendement van grotere groepen geen eerste argument moet zijn, maar ook niet genegeerd moet worden.

Afgezien van kortstondig geharrewar tussen Risselada en De Jong lopen de meningen bij het debat niet heel ver uiteen. Iedereen is het erover eens dat interdisciplinair onderwijs in bepaalde gevallen nuttig kan zijn, maar vragen als hoe veel, op welk moment in de studie en op welke manier, blijven onbeantwoord. Uiteindelijk verruilen de aanwezigen een half uur later dan gepland het achterkamertje voor campuscafé The Basket, waar hen een gratis drankje wacht. Het toverwoord waarmee je dat kunt bestellen? Acasa.
Lees meer over