Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

'Meer hbo-opleidingen moeten rekenzwakke scholieren kunnen weigeren'

Stephan Vegelien,
23 januari 2015 - 15:40
Een aankomend student die niet goed is in rekenen heeft niets te zoeken bij 'rekenrijke' opleidingen. Dat stelt de Vereniging  Hogescholen in een brief (pdf) aan de vaste kamercommissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De vereniging stelt dat scholieren en mbo'ers die niet slagen voor hun verplichte wiskundetoets, niet via een omweg tóch toegang moeten kunnen krijgen tot technische opleidingen en verpleegkunde.

Vanaf volgend jaar moet iedere scholier en mbo'er verplicht een rekentoets halen om het diploma te halen. Een goede zaak stelt de Vereniging Hogescholen. De toets telt nu nog niet mee voor het diploma, maar vanaf komend studiejaar wel. Zonder rekentoets geen toegang tot een hbo-opleiding dus.

Er is echter een weg hier omheen, en die weg kan niet rekenen op steun van de vereniging. Rekenzwakke leerlingen kunnen een aparte ER-toets maken, waarbij een lager rekenniveau is vereist dan op de normale rekentoets. Deze toets is bedoeld voor scholieren met ernstige reken- en wiskundeproblemen. Haalt een scholier deze toets, dan krijgt deze alsnog zijn of haar diploma en toegang tot iedere hbo-opleiding, behalve de pabo.

De Vereniging van Hogescholen stelt voor om meer opleidingen ontoegankelijk te maken voor deze rekenzwakke scholieren. Zij stelt als voorbeeld opleidingen voor in de sector techniek en de opleiding verpleegkunde. Het is volgens de vereniging in hun eigen belang als scholieren toegang tot deze opleidingen wordt geweigerd: 'U kunt zich indenken dat het voor leerlingen met ernstige reken- en wiskundeproblemen niet verstandig is om te kiezen voor een opleiding (en later beroep) waarvoor een goede rekenvaardigheid op bijna dagelijkse basis van studenten wordt gevraagd.'

Samen met de VSNU en de MBO Raad onderzoekt de Vereniging Hogescholen of het mogelijk is om voor meer opleidingen net als voor de pabo vooropleidingseisen in te stellen, met betrekking tot de rekentoets.