Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis (PvdA) gaat Kamervragen stellen aan minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over de fraude met computertoetsen door eerstejaars economiestudenten.

Gisteren werd bekend dat de examencommissie van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde de toetsen van alle eerstejaars economie en bedrijfskunde ongeldig verklaart. Door de toets gedurende het semester te maken, konden de studenten maximaal een half punt extra verdienen voor hun eindcijfer. Door het toetsprogramma in twee verschillende browsers te openen, konden studenten echter eenvoudig een foutloos resultaat behalen.

Mohandis laat weten vooral benieuwd te zijn naar de omvang van het probleem, of andere opleidingen hetzelfde systeem gebruiken en hoe dit voorkomen kan worden. Tevens laat hij in een schriftelijke reactie weten het goed te vinden dat de UvA actie heeft ondernomen.

Alle schriftelijke Kamervragen van Mohammed Mohandis:

  • Bent u bekend met het bericht ‘Grootschalige fraude door eerstejaars economie UvA’[1]?

  • Klopt het dat er op grote schaal fraude is gepleegd door eerstejaars studenten economie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA)? En zo ja, is dit gebeurt bij de computertoetsen van het vak statistiek van de opleiding economie bedrijfskunde?

  • Kunt u inzichtelijk maken hoeveel studenten er fraude hebben gepleegd en hoe lang deze fraude heeft geduurd?

  • Hoeveel studenten zijn de dupe van mogelijke fraude?

  • Is het juist dat er op relatief eenvoudige wijze, door op twee browsers tegelijk in te loggen, kon worden gefraudeerd?

  • Wordt het programma waarmee is gefraudeerd (MapleTA) ook voor andere vakken of opleidingen aan de UvA gebruikt en/of door andere onderwijsinstellingen gebruikt? Zo ja, is er ook dan de mogelijkheid om op soortgelijke wijze te frauderen?

  • Op welke wijze is de veronderstelde fraude aan de UvA aan het licht gekomen?

  • Welke maatregelen gaat u nemen tegen de frauderende studenten? Kunnen zij vervolgd worden voor de gepleegde fraude?

  • Kunt u inzichtelijk maken op welke wijze u (samen met onderwijsinstellingen) in de toekomst dergelijke vormen van fraude wilt voorkomen?