Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Game-opleidingen moeten beter aansluiten op het werkveld

Joost Knaap,
4 juni 2014 - 16:32
Betreft
Deel op
De game-industrie is groeiende in Nederland. In 2013 zijn er bijna 330 Nederlandse gamebedrijven actief. Ook het aantal game-opleidingen in Nederland neemt toe. Sluiten zij echter wel aan op het werkveld? Tijdens Control Gamelab in Pakhuis de Zwijger probeerden ervaringsdeskundigen gisteren op die vraag een antwoord te bedenken.

Onvoldoende talent

Guerrilla Games, vooral bekend van de populaire game Killzone, is een van de grootste gamestudio's van Nederland. Slechts de helft van de 200 werknemers van Guerilla komt uit Nederland. Er is onvoldoende talent in Nederland. Dat zegt HR-mananger Delano Lobman 'We moeten concurreren met de top van de wereld. Daarom we stellen hoge eisen aan onze werknemers. Er zijn in Nederland te veel studenten die toch iets anders hadden moeten kiezen en game-opleidingen zijn niet kritisch genoeg richting hun studenten.'

Toch komt een groot gedeelte van de werknemers van Guerilla van de game-opleidingen van de Hogeschool voor de Kunsten (HKU) in Utrecht en de NHTV hogeschool in Breda. Deze instellingen sluiten volgens Lobman wel aan op de wensen van het bedrijf. 'De scholen met wie wij veel samenwerken komen vaak bij ons langs. Ze vragen wat wij nodig hebben en kijken of dat past in de opleiding. Er moet ook vanuit de scholen wat komen.'

Game Development aan de HvA pakt het anders aan. Dop Terlingen, docente Game Development, kan zich dan ook niet vinden in deze aanpak. 'We leiden niet op vóór de game-industrie. Onze opleiding moet zodanig breed zijn dat onze studenten bij een grote gamestudio terecht kunnen komen, maar ook dat ze een heel ander pad kunnen kiezen.'

Fouten maken
De aansluiting met het werkveld is er dus wel, maar kan nog zeker verbeterd worden. Volgens Eric Bartelson, gamedocent aan de HKU, komt dit door de manier waarop onderwijs is vormgegeven. 'Het traditionele onderwijsmodel is heel schools. Je wordt vooral beloond om geen fouten te maken. Universiteit wordt gezien als het hoogst haalbare en vakmanschap wordt ondergewaardeerd', stelt hij. 'Onderwijs gaat niet om kennis dumpen, maar belangrijker is hoe je aan die kennis komt.'

Om een betere 'fit' te krijgen met het werkveld moeten studenten worden uitgedaagd juist wel fouten te maken, vindt Bartelson. 'Je leert niet door in een klaslokaal te zitten, maar door te doen of anderen iets te zien doen.'
Lees meer over