Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Een professioneel evenement voor de rest van de klas

Liza Titawano,
26 januari 2012 - 17:17
Je moet risico’s durven nemen, gelijk in het eerste jaar van de opleiding sport, management & ondernemen (sm&0). Creatief denken, maar niet al te groot.

Voor het Olympisch Stadion staan 33 studenten even voor tien uur op een kluitje te kleumen in de regen. Het stadion is nog dicht, dus de warmte in kan nog niet. 'Daar ging even wat mis,' zegt Hugo van Donselaar (21), eenmaal binnengekomen. 'We dachten dat het stadion gewoon om negen uur open was.' Van Donselaar, eerstejaars sm&o aan de HvA, is snel even naar het dichtstbijzijnde tankstation gegaan om thee en koffie te halen voor de vroegelingen.

Het is donderdag de beurt aan Van Donselaar en vijf medestudenten om het evenement te verzorgen dat alle eerstejaars sm&0 in het eerste semester moeten organiseren. Een professioneel evenement voor de rest van de klas. Met als thema 'Sport, een culturele ontdekkingstocht' wilde het team historisch interessante plekken op sportgebied in Amsterdam aan doen. 'Je kunt dan naar de ArenA, maar het Olympisch Stadion is veel interessanter,' zegt Van Donselaar. Ter aanvulling werd gekozen voor een tweede rondleiding in de oeroude Hollandsche Manege aan de Overtoom. Een lunch in de Italiaanse trattoria Totó en een voorstelling van cabaretière Marjolein van Kooten sluiten de dag af.

'Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar ik vind het knap,' zegt Katelijne Boerma, coördinator onderwijs en sportdocent aan de HvA. 'Restaurant Totó is toch een van de beste Italianen in de stad.' Voor het evenementenproject heeft ze voor een half jaar de rol van opdrachtgever op zich genomen. 'Ik vertel waar het evenement aan moet voldoen, de rest moeten ze zelf invullen. Wat er achter de coulissen gebeurt hoef ik niet te weten, dat gaat in het echt ook niet zo. Daarvoor hebben de studenten een coach.'

Coca-Cola
Het doel van het project is duidelijk, direct in het eerste jaar in groepjes aan de slag. Leren samenwerken, sponsors binnenhalen en een kloppend kasboek hebben. 'Van de HvA krijgen ze 100 euro om mee te starten, de rest moeten ze via sponsors verzamelen,' vertelt Boerma. Creatief zijn en weten waar je mogelijkheden liggen zijn hierbij volgens haar belangrijke punten. 'Je kunt niet zomaar Coca-Cola benaderen, dat gaat je nooit lukken. Je moet niet té groot denken.'

Het team van Van Donselaar heeft dat slim aangepakt. Van een kledingwinkel in Leiden kregen ze 500 euro in ruil voor 50 uur hulp in de winkel. Daarnaast versierden ze nog enkele liefdadigheidssponsors. 'Je moet risico durven nemen en al begroten voordat je de sponsors hebt,' zegt Van Donselaar. 'Niet iedereen durft dat te doen.' Ook wat betreft het programma had de groep niet voor alles een plan b. 'Als de cabaretière ziek was geweest dan hadden we een probleem,' zegt medeorganisator Lisanne Kolken (18). 'Gelukkig is dat niet het geval en loopt alles, op het ontvangst van vanochtend na, tot nu toe goed.'

De zenuwen van de ochtend zijn niet iedereen ontgaan. 'Je zag dat ze nog wat onzeker waren, dat snap ik wel,' zegt Tomas Garrett (22). 'Het is toch spannend om zoiets te ondernemen.' Garrett vindt dat de organisatie het goed doet. 'Ze hebben interessante locaties uitgezocht. In het station hoorde ik voor het eerst over de andere gebouwen die er vroeger stonden voor sporten als hockey. Dat wist ik niet, terwijl ik al m’n hele leven in Amsterdam woon.'
Lees meer over