Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), gelieerd aan de UvA, gaat middelbare scholen oproepen met ideeën te komen om de lessen Duits in het voortgezet onderwijs aantrekkelijker te maken.

De Actiegroep Duits, een gezamenlijk initiatief van het DIA, de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), het Goethe-Institut en de Duitse Ambassade hebben gezamenlijk een prijs in het leven geroepen om scholen te belonen voor bijzondere prestaties in het Duitse taalonderwijs. Scholen die dat goed doen kunnen vanaf nu meedingen naar de Prijs van de Duitse taal.

Jongeren beseffen vaak niet hoe belangrijk het is de Duitse taal te beheersen, meent de actiegroep. Volgens de groep is het daarom van groot belang dat scholieren weer enthousiast worden gemaakt voor het Duits, zodat ze er bewust voor kiezen. ‘Duitsland is verreweg de belangrijkste economische en culturele partner van Nederland,’ zegt Ton Nijhuis, wetenschappelijk directeur van het DIA. ‘Het is daarom van cruciaal belang voor Nederland om Duits als vreemde taal te stimuleren. Helaas reageren scholen vaak verkeerd op een terugloop van de interesse bij scholieren. In plaats van aantrekkelijker programma’s wordt in het aanbod geschrapt.’

Geen mooie taal
Het instellen van de prijs is een gevolg van een onderzoek dat het DIA vorig jaar heeft verricht onder Nederlandse scholieren. Uit het belevingsonderzoek Duits 2010 bleek dat 71 procent van de respondenten ‘niets’ met Duitsland heeft, al blijkt ook dat er geen sprake is van een negatief imago. ‘Eerder is er sprake van een doorgeschoten normalisatie’. Uit bleek dat bijna tweederde van de ondervraagden Duits ‘geen mooie taal’ te vinden. Scholieren vinden Duits vooral ‘een zakentaal’. Opvallend vonden de onderzoekers het dat docenten Duits tijdens de les weinig Duits spreken. Bijna tweederde van de docenten zei minder dan een kwart van de lestijd Duits te spreken.

Landkunde
Het DIA heeft in het rapport een twaalfpuntenplan opgesteld om de lessen Duits in het voortgezet onderwijs te verbeteren. Er zou onder meer ‘landkunde’ moeten worden ingevoerd, het bedrijfsleven zou beter bij de inrichting van het onderwijs betrokken kunnen worden, en er zou geïnvesteerd moeten worden in native speakers Duits  in het onderwijs.

Andere ideeën zijn ook welkom en kunnen nog tot 1 november worden ingediend. In totaal is er bijna 20.000 euro aan prijzengeld beschikbaar, dat door de winnende scholen kan worden ingezet om het Duits onderwijs verder te verbeteren. De winnende school zal bekend worden gemaakt op de dag van de Duitse taal op 19 april 2012.

Zie ook www.machmit.nl