Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Hbo-docenten: bureaucratie groeit, werkdruk neemt toe

Een van onze redacteuren,
11 mei 2012 - 20:30
De helft van de docenten in het hoger beroepsonderwijs ervaart bureaucratie in het onderwijs als een probleem. Onder druk van het management zegt bijna tien procent van de docenten weleens onterecht een voldoende te hebben uitgedeeld.

Dat blijkt uit een enquête onder ruim vijfhonderd docenten over de kwaliteit van hogescholen, die de Algemene Onderwijsbond (AOb) samen met de NOS hield.  Onder docenten van de HvA ligt het percentage dat de bureaucratie als een probleem ervaart zelfs op 56 procent. De oorzaak van de toenemende bureaucratie wordt toegeschreven aan angst; angst dat er opnieuw ‘affaires’ ontstaan over het niveau. ‘Dankzij Inholland worden we nu bedolven onder een formulierenlawine’, formuleert een docent.

In de ogen van de ondervraagden reageren de accrediteringsorganisatie NVAO, de Onderwijsinspectie en de eigen hogeschoolbestuurders met een overdreven verantwoordingsplicht. De verwachting is dat het invoeren van prestatie-afspraken zal leiden tot nog meer bureaucratie.  ‘Daar gaat enorm mee gesjoemeld worden’, verwacht een docent. ‘Cijfers worden opgeleukt, de druk op docenten groter en dat is slecht voor het onderwijs.’

De remedie is volgens veel ondervraagden: meer uren college, meer uren werkgroepen, meer uren praktijklessen. Want plezier halen docenten nog steeds uit hun studenten. Over de inhoudelijke kwaliteit zijn hbo-docenten over het algemeen positief, hun hogeschool beoordelen ze gemiddeld met een 6,6.

Dat is ook het cijfer dat de HvA krijgt toebedeeld. De HvA-docenten vinden de onderwijskwaliteit over het algemeen voldoende (60 procent), een minderheid (40 procent) noemt het onderwijs goed.  Saxion hogeschool kwam met een 7,1 als beste uit de bus, terwijl Hogeschool Utrecht er het slechts vanaf komt met een krappe voldoende: 5,8
Lees meer over