Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Het waren 'aardig wat ingewikkelde dossiers' die Hans Amman op zijn bureau aantrof toen hij op 1 februari begon als vicevoorzitter van UvA en HvA. Bijna een halfjaar later kijkt hij terug op zijn eerste maanden in het Maagdenhuis en kijkt hij vooruit naar de dingen die komen. ‘De samenwerking met de VU is heel interessant uit oogpunt van synergie, de Binnenstadcampus van de UvA vind ik een sterk concept en aan de HvA moet de kwaliteit van de ondersteunde diensten flink omhoog.’

Voor alle duidelijkheid: vicevoorzitter van het CvB Hans Amman heeft alle begrip voor de weerstand van UvA-studenten en -medewerkers tegen alle aanstaande interne UvA-verhuizingen, want hij zit zelf ook midden in de verhuisdozen. ‘Ik woon al jaren in het Overijsselse Holten. Mijn vrouw is predikant in Soest, ik werk aan de UvA, het heen en weer rijden werd wat te veel, daarom gaan we verhuizen naar Muiderberg. Maar je merkt: zodra zo’n verhuizing dichterbij komt, word je nerveus. Zal de verhuizing goed verlopen? Krijg je wat je hebt besteld? Je moet door een woud van details en hopen dat het goed komt. Maar ik denk dat het goed komt, zowel met mijn eigen verhuizing als met de verhuizing van al die studenten en medewerkers naar de Roeterseilandcampus.’

Deze zomer is het dan zover: het grootste deel van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) zal verhuizen naar de Roeterseilandcampus (REC). Even leken de psychologen dwars te liggen, maar dat is nu ook opgelost: de renovatie van gebouw G wordt volgens Amman ‘naar voren gehaald’, waarna de psychologen er naar verwachting niet eerder dan zomer 2015 hun intrek in zullen nemen. ‘Inmiddels heb ik van studenten en medewerkers het signaal gekregen dat ze tevreden zijn met dit onderkomen.’

Hoe kijkt u terug op het afgelopen halfjaar?
‘Het was meteen aanpakken, vanaf dag één. Ik heb aardig wat ingewikkelde dossiers in mijn portefeuille gekregen. En dan bedoel ik echt ingewikkelde dossiers. Maar goed, er wordt wel eens gekscherend gezegd: “We hebben je niet aangenomen omdat je zo’n knapperd bent, maar om problemen op te lossen.” Zo is het ook, dus probeer ik ze op te lossen.’

Laten we gelijk maar beginnen dan: de clustering van de bètafaculteiten van UvA en VU.
‘Dat is echt een ingewikkeld dossier, op alle fronten: governance, medezeggenschap, huisvesting, afstemming onderwijs en onderzoek. Heel ingewikkeld, maar ik denk dat het wel goed is om het te doen, want uit oogpunt van synergie is het een heel interessant project. Een gezamenlijke faculteit bleek vorig jaar december niet mogelijk, dus nu proberen we op een andere manier toch samen te werken, veel pragmatischer en meer bottom-up: samenwerken waar mensen willen en niet samenwerken waar ze het niet willen. We zijn nu aan het kijken wat voor huurafspraken we wederzijds zouden moeten maken, hoe studiepunten verrekend zouden kunnen worden, hoe de toegang tot de verschillende UvA- en VU-panden wordt geregeld, maar ook hoe we er voor kunnen zorgen dat de biologen aan de De Boelelaan straks gebruik kunnen maken van onze kas op Science Park.’

Waarom kunnen de drie faculteiten niet gewoon apart verder, zoals veel studenten willen?
‘De wereld van onderwijs en wetenschap is heel anders dan een aantal jaren geleden. Er woedt zowel in de EU als in Nederland een slag om de subsidiegelden, want er is steeds minder overheidsgeld te verdelen. De geldkraan van de UvA wordt nu nog bepaald door de groei van het aantal studenten, maar dat houdt een keer op. We moeten ons verdienmodel daarom verbreden, want op termijn zullen we veel minder geld krijgen uit Den Haag. We zullen op steeds meer verschillende plekken onze hand moeten ophouden: gemeenten, bedrijven, andere instellingen. Dat lukt veel beter als je dat gezamenlijk als UvA-VU kunt doen.’

Dan de Binnenstadcampus en de BG-bibliotheek. Gaan die er daadwerkelijk komen?
‘Het concept dat er nu ligt, waarbij het hele gebied wordt gerestaureerd en gerenoveerd, is een mooi concept dat ik niet wil loslaten. Ik denk dat het BG-terrein en de Oudemanhuispoort pareltjes van de UvA zijn. Het is alleen de vraag of het project als geheel betaalbaar is en binnen welk tijdsbestek. De bibliotheek annex studiecentrum gaat rond de 65 miljoen kosten, de verbouwing van de Oudemanhuispoort vooralsnog rond de 55 miljoen. Om die kosten te spreiden kan het zijn dat de uitvoering van het project iets langer duurt dan oorspronkelijk gepland. De betaalbaarheid van het project hangt bovendien ook af van de verkoop van ander onroerend goed, zoals het Bungehuis in de Spuistraat. Het is een mooi pand, maar de verkoop ervan is omgeven met allerlei juridische regels en afspraken met de gemeente, dus daarover zeg ik liever niets.’

Bij uw aantreden kreeg u voor het eerst ook een hbo-instelling op uw bord. Hoe gaat het met de HvA?
‘Dat gaat niet zo goed als zou kunnen. We hebben op de HvA te maken met dalende rendementen en de ranking van de hogeschool gaat eerder omlaag dan omhoog. We staan daarom aan het begin van een heroriëntatie van de ondersteunende diensten zoals financiën, ict, human resource management, logistiek. Het gaat vaak om hele basale dingen: collegezalen moeten op orde en beschikbaar zijn, men moet goede roosters kunnen maken et cetera. De mensen die er nu werken moeten een hogere kwaliteit van ondersteuning kunnen bieden. Dat zal een behoorlijke “verbouwing” van de HvA opleveren die nog zeker twee jaar zal aanhouden.’

Een groot en duur probleem de afgelopen jaren was de invoering van het Studenten Informatie Systeem (SIS). Dat pakte veel te duur uit en functioneerde slecht. Hoe zorgt u dat dit niet weer gebeurt?
‘We zijn op dit moment terughoudend met grote it-projecten. We proberen waar mogelijk producten “van de plank” te kopen, dat wil zeggen niet zelf te ontwikkelen. Daarnaast willen we na de zomer samen met Bert Voorbraak (directeur dienstverlening ict UvA-HvA), Geleyn Meijer (domeinvoorzitter DMCI) en Frank van Vree (decaan FGw) onze it-governance te versterken.’

In maart was Hans Amman te gast in Folia maakt kennis